Kungsleden dag för dag: 18 augusti - Tjäktjapasset till Singi

Bok: 8+4 Suunto: 24,75...
Start 9:50, i mål ca 17:40

Idag blev det väderomslag. Det fina vädret gällde nog bara Alesjaure. Av den anledningen fick jag anledning att agera snabb och fatta beslut.

Jag har funderat en del idag på det här med att skapa sig förväntningar och måla upp bilder och scenarios av vad som kommer att hända. Jag märker att jag gör detta löpande under vandringen i form av att jag går och funderar på hur jag ska beskriva allt detta  för andra när jag kommer hem. Varför då? Jag gör ju inte detta för dem hemma, jag gör ju det för mig själv. Visst, alla kommer fråga och undra och vilja veta hur det var, men måste jag vara förberedd på det, kan jag inte bara ta det som det kommer? Måste jag ha en "story" klar? Givetvis inte. En annan sak är också detta att måla upp en bild av hur saker, som denna vandring, kommer bli. Jag vet, jag har sagt att jag ju får vara förberedd på allt, att jag inte kan göra något åt vädret osv, osv, men erkänn, den där bilden man har framför sig är den i shorts och t-shirt på ett soldränkt fjäll. Och precis så började det ju. Allt förll på plats och jag bara trampade på. Rutinen föll in och ner och det såg ut som att jag skulle klara mig med fint väder över helgen + några dagar till! Så jag började planera för det, och förvänta mig saker därefter. (Killen bredvid mig är stormförkyld...)

Så utifrån gårdagen var planen 8 km till Sälka, en lång fin lunch i solen, bada fötterna, njuta. Sen gå kanske 5-6 km till och hitta en fin tältplats. (Han breder också ut sig med armbågarna...) Men. När jag närmade mig Sälka tog vinden i från en sydlig bris till rejäl blåst. Det visade sig då att ett lågtryck nu kom in söderifrån nere vid Keb, regn var på gång på kvällen, enligt en lätt vimsig stugvärd. Inga märken hade han kvar heller.

(Men han bjuder på kokkaffe)

Så nu kullkastades allt. Den soliga lunchen var bokstavligen som bortblåst och jag hade svårt att njuta av stunden då jag funderade mycket på vädret och fortsatt vandring. Skulle jag stanna och tappa ännu mer tid? Lita på min tur och köra enligt plan? Hitta på något annat? Jag märkte att jag blev lite störd över hela situationen och sen störd över att jag blev störd. Det var ju inte så här det skulle vara. Jag skulle ju ta allt som det kom. (En annan av dem sitter och sjunger hummande) Så vad gjorde jag? Jag la långa benet före för att hinna före regnet. Efter 3 km sa min klocka att jag gått i 33 minuter och då for fan i mig. Om jag skippar paus och och matar på borde jag vara i Singi på lite drygt två timmar! Nästa två gick på samma tid, jag var på gång! Jag började resonera också att jag ju förköpt en natt i de norra stugorna och om jag inte nyttjade den i Singi var den ju förbrukad. Vinden tog i. Det var inte tal om att titta på vyerna, lyfte jag på hatten riskerade hatten att blåsa av. Skit samma, jag hade sett detta förut. Värden i Sälka hade föreslagit rastskyddet i Kåpertjåkka så jag började resonera med mig själv att om ingen annan var dr skulle jag sova där. Väl där blåste det jävel, säkert 20-25 i byarna. En skylt förkunnade att det var 7 km till Sälka, jag var alltså inte riktigt så långt som jag trodde. 5 km kvar. 1,5h? Rastskyddet skulle dessutom bara användas för övernattning i nödfall. Hård blåst och regn räknades nog inte dit, så det blev skaljacka på och mössa istället för hatt och iväg igen.

1,5h stämde väl. Det fanns gott om plats i stugorna så jag tog en bädd och nöjde mig för dagen. Det blev minst 2 mil idag igen. Talte med en dam från Mora som led efter stenleden från Keb och hit. Ett större gäng höll på att laga mat, kacklade massor på dålig engelska trots att de var svenskar eftersom de hade ett par utländska kompisar. Även med varandra, märkligt.

Jag får ta med mig min frukost, min morgon. Sol över bergskammen och hela Tjäktjadalen framför mig. Tystnaden, porlandet, ljuset. Inte för att resten av dagen blev skräp, men den morgonen var något speciellt...

Dagens lärdom: Planera inte för långt.
Myggindex: 0 (tro fan det med den blåsten)
Steg: 148 510

Naturobservationer:
Fjällvråken jamade på natten
Fullmåne rakt in genom Tjäktjadalen
En ren gick över spången precis framför mig
En humla försökte desperat hålla kvar i sommaren med hjälp av en Rödnävel (?)
Ängspiplärka
Blåbär (ÅT!)
Mer hjortron, fortf ej mogna
Lappljung
Utblommad mosippa
Groda hoppade över spången

Morgon mellan fjällen...

Tjusiga vyer på väg söderut

Någonstans där borta - Sälka

Än så länge inget spår av dåligt väder

Jag klagar inte

Molnen börjar samla sig. Efter Sälka var sedan fokus på annat än att fotografera...

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Kungsleden 2016: Jakten på tält

Tanzania 2018/1: På menyn - Fläsk och fisk

Viktigt meddelande! Byte av plattform och adress!