Kungsleden dag för dag: 16 augusti - Abiskojaure till Alesjaure

Bok: 22 km. Suunto: 22
56:30 + 5:45 = 6:40 vandring. Totalt knappa 10h 8:30 - ca 18

Det var inte svårt att somna, svårare att sova kontinuerligt. Var gång man behövde vända sig vaknade jag. Det var lätt att snarka också... Det blev kallt under natten, svårt att veta hur, men när jag gick förbi väderstationen vid 6:30 var det 7°. Resultatet var mycket kondens på insida yttertält, dagens lärdom är att öppna alla ventiler. Jag hade ont i halsen också men det var bara resultat av den kalla luften och snarken. Bestämde mig för att göra gröten i köket för att spara gas och vem satt där om inte tüsken. Han var klar och satt kvar som sällskap och drack sitt kaffe. Han var impad av min idé att ha pulver i petflaskor.

Idag var ett långt pass, 22 km. Planen var att komma iväg 8 så jag klev ur tältet 6, men det blev 8:30. Passet över Kieron är tufft, jag tog det lugnt. Första paus efter en timme, andra efter två. Där satt jag och lyckades se en kungsörn stiga på uppvindarna vid Siellanjunni.

Nästa paus skulle bli lunch, men tillgången på vatten här är begränsad så det dröjde två timmar. Inte bra. Magen kurrade och orken tröt. Jag satt å andra sidan över en timma, det var nödvändigt, men mitt tidsschema sprack. Skit samma, jag har ingen tid att passa. Tysken passerade och meddelade att han tänkte ta båten. Så inte jag. Givetvis.

Det är mer folk på leden idag. Man går om varandra med de som håller samma tempo. Ibland fick man vänta på spänger för att folk skulle passera. Å andra sidan finns det långa sträckor då du går helt själv också.

Väl framme i Alesjaure kom kvittot, det var i stort sett fullt i stugorna. Inte helt vanligt här. Jag skulle ju tälta och jag behövde inte betala om jag inte använde köket, där förutspådde de nämligen kaos ikväll. Med tanke på vilken usel tältplats jag fick (knott, snett åt två håll, ojämnt) var det lika bra.
Jag kokade mat i snålblåsten och åt den i storstugan. Jag har fått mycket sol idag och är helt färdig. Mycket tyder på att jag inte går hela vägen till Sälka i morgon. Jag sover tills jag vaknar och kör sedan när jag är färdig. Mycket gående och sol/svett har också gjort sitt för insida lår som måste tas omhand ikväll.

Jag konstaterar att absiden är precis så att min 75l får plats. Den ligger dock mot duken. Jag måste få upp en bra rutin för detta kommande regndagar.

Tankarna har vandrat iväg mer idag och vid ett tillfälle blev jag sådär tagen av allt det storslagna igen. Fortfarande en del planerande och "bloggande" i huvudet men det går nog över.

Ingen järv i Alesjaure :(

Det blir nog läggdags vid 21 idag.

Myggindex:
2, främst vid tältplats

Naturobservationer:
Renflock på snölega
Kungsörn
Hört labb och fjällvråk
Fjällkvanne
Fembladig vit blomma jag får kolla närmre
Lingonriset börjar slå över till rött.

Steg: 67 046

Upp och över Kieron!

Paus i solen

Österut. Mäktigt.

Alesjaure

Lunchvy

Lunchgubbe

Sned och vind tältplats,

vyn kompenserar dock.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Kungsleden 2016: Jakten på tält

Tanzania 2018/1: På menyn - Fläsk och fisk

Viktigt meddelande! Byte av plattform och adress!