London igen - Gilmour igen

Japp, jag är i London igen. Ensam den här gången men lika uppspelt för det. Ikväll är det nämligen konsert igen, i Royal Albert Hall igen och med David Gilmour igen. Jag såg honom två gånger här förra året tillsammans med Lotti och i somras i Pompeii med min bror Helmut så ikväll blir fjärde gången. Sjätte om man räknar de två gånger jag sett honom med Pink Floyd... Roger Waters såg jag fem gånger under hans The Wall-turné så jag antar att man kan säga att det är hyfsat jämt skägg.

Kvällens konsert är en del av samma turné som förra året och är faktiskt den sista efter att han kuskat jorden runt det senaste året. Han är ingen ungdom längre, det kan vara sista stora livekonsert han gör. Han avslutar med fem spelningar här i London och jag skulle ljuga om jag inte hoppades på någon överraskning eller gästartist ikväll.

Så varför är inte Lotti med denna gång då? Varför åker jag ensam? Faktum är att jag köpte två biljetter, men sen kom vi på att konserten är dagen före vår dotters bröllop och hon var inte riktigt sugen på att chansa när det gäller tider, flyg med mera. Hon skulle dessutom styla sig och fixa på morgonen bröllopsdagen så det var egentligen aldrig ett alternativ. Själv är jag ju lite mer fanatisk och wild and crazy... Men det ska erkännas, dottern fick veto innan jag bestämde mig och hon gav ok förutsatt att jag ställde in vid minsta lilla chans till strejk, terrorhot, galna kosjuka eller annat. Låt oss hoppas att inget sådant dyker upp under kvällen. Konserterna är så populära så det var inga problem att få pengarna tillbaka för en av vilket inte brukar vara speciellt populärt.

Så nu är jag här, sitter på en pub där andra fans har sagt att de ska samlas men jag är lite tidig. Risken finns att jag missar dem då jag om en stund har för avsikt att byta pub för att träffa den amerikanske radio-dj som driver en fenomenal podcast om Pink Floyd och som jag träffade redan förra året. En trevlig herre som ska ha allt beröm han kan få för det jobb han lägger ner.

Efter konserten blir det taxi till hotellet som ligger vid flygplatsen för minimal risk.Att förboka taxi här har visat sig vara komplicerat så jag har bestämt mig för att chansa lite på att det finns gott om bilar ute efter konserten. Jag har fått råd åt båda håll men jag litar på min tur. I värsta fall får det väl bli lokaltrafik.

Så. Dags att beställa ännu en pint...

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Kungsleden 2016: Jakten på tält

Tanzania 2018/1: På menyn - Fläsk och fisk

Viktigt meddelande! Byte av plattform och adress!