Kungsleden 2016: Hej då!

Först och främst: Stort tack för alla lyckönskningar jag fått de senaste dagarna, i alla former. De såväl värmer som behövs nu när det är på allvar. Väl medveten om att det jag gör är både lite extremt och kanske tokigt och att det är väldigt lätt att ta till begrepp som 50-årskris finner jag stöd och bärkraft i era genuina hälsningar. Mest stöd givetvis från Lotti, som utan att blinka låter mig göra detta och förstår vad det betyder för mig. Jag älskar dig så mycket.

Jag skriver detta inlägg i förväg, gör det redo för att bara kompletteras med en bild vid porten till Kungsleden i Abisko så jag kan ladda upp, stänga av mobil och ge mig av.

Jag har 43 mil framför mig. Trampandes, skuttandes, vadandes, stånkandes och, förhoppningsvis, leendes. Telefonen kommer förbli avstängd tills jag nått målet i Hemavan, det kommer vara jag, mitt tält och alltet.

Vid det här laget har jag berättat allt jag kunnat, somliga av er är säkert trötta på det redan, andra lika spända inför det här som jag. Men för säkerhets skull, här är en sista sammanställning:

  • Jag startar i Abisko och går söderut, hela Kungsleden, cirka 43 mil till målet i Hemavan.
  • Jag har skapat en Google-karta som i grova drag visar de tänkta dagsetapperna med kort beskrivning per etapp. Ni hittar den kartan genom att klicka här, men betänk att väder, ork, björn och andra infall kan påverka utfallet kring hur de faktiska etapperna blir.
  • Jag har en GPS-sändare som under vandringsdagar positionerar mig var tionde minut. Informationen samlas på en karta som ni når genom att klicka här. Positioneringen är dock bara kvar i sju dagar, så kolla minst en gång i veckan för att inte missa något.
  • Med hjälp av denna sändare kommer jag varje morgon och kväll skicka ett meddelande till valda e-postadresser och till mitt twitterflöde som meddelar att jag antingen ger mig av för dagen eller har kommit fram och slagit upp läger. Jag kommer också skicka ett meddelande på samma sätt de dagar jag tar en vilodag, så ni inte tittar på kartan och blir rädda om jag inte rör mig en meter.
  • Jag kommer mestadels bo i tält, stuga kommer nyttjas enbart vid dåligt väder eller om jag av annan anledning behöver en natt inomhus.
  • Jag försöker uppmana er och andra att samla ihop lite pengar till Cancerfonden som en symbol för denna vandring. Jag har ett mål på 1 000:-/mil jag går men varje krona är välkommen. Insamlingen finns på denna länk och jag är lika tacksam för bidrag som för hjälp att sprida den och berättelsen om att jag gör detta.
  • Bloggande med mera kommer inte ske under vandringen men jag har för avsikt att filma och fotografera och att var kväll med papper och penna skriva ner dagens händelser, känslor och upplevelser. I vilken form det sedan publiceras återstår att se, ni får helt enkelt ha tålamod och vänta till oktober någon gång för att få hela berättelsen.

Nå.

Pirret i magen, rycket i benen, näsan i vädret och solen i ansiktet. Nu går jag. Vi hörs igen i mitten av september.

Puss & Kram.

Jochen

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Kungsleden 2016: Jakten på tält

Tanzania 2018/1: På menyn - Fläsk och fisk

Viktigt meddelande! Byte av plattform och adress!