Kungsleden 2016: Mer träning och test

Tiden går fort nu. Inte bara sett till datum för avfärd (bara två och en halv månad kvar nu) men även till de sista detaljerna i planering och träning. Jag är lite orolig för att missa de där små sakerna som batterier och kontanter men känner jag mig rätt blir det ett race de sista veckorna och allt blir bra. Tog en sväng på ICA förra helgen för att kolla vad man kan komplettera frystorkad mat med, känns som om varma koppen kan bli ett bra lunchalternativ. Nötter och grejer finns det ju gott om också, men att köpa till exempel cashew i hyllan för "naturgodis" blir ju grisdyrt, någon med tips på alternativa inköpsställen?

På träningssidan håller jag ihärdigt på med två dagar i veckan på gym där fokus är ben och bål. Tack var min sjukgymnast har jag också kommit på lite övningar för övre bakre rygg, det är ju inte där den stora bärkraften ska finnas men det skadar ju inte med lite uthållighet där, om ni förstår vad jag menar. Jag borde nog få igång lite mer konditionsträning också, kanske stavgång eller till och med löpning, men det är den där tummen...

När det gäller övrig träning är det ju att ge sig ut i markerna och trava som gäller. Göra det som ska göras helt enkelt. Ett exempel på det var ju Vättlefjällsvandringen 1/5, ett annat var en del av en närliggande pilgrimsled vi gav oss ut på i april. Åkte och ställde bilen vid målpunkten, tillbaka till Lilla Edet och handlade lite frukost som vi packade ner och gav oss iväg. Bara små dagryggsäckar, kaffetermos och fika. Pilgrimslederna är som regel inte jätteuppmärkta och de är sällan speciellt krävande heller. Blandar skogsstig med landsväg och åkerkant. Det blev hur som helst en trevlig dag och cirka 13 km i benen innan vi åkte hem igen.

26549254871_63d0477a93_z 26614804425_51ca279a08_z 26588762976_d5feb5bf85_z 26341547250_3d42fb5542_z

Första fälttestet av mitt Hilleberg Akto är nära förestående men jag hade inte testat att sätta upp det ännu sedan jag köpte det så i helgen var det dags. Jag hade ju bara sett det på bild, i butik och på en instruktionsfilm tidigare, men jösses vad lätt det var. Dryga 5 minuter och så var det uppe. Jag är sjukt nöjd. Här en liten film på några minuter som visar hur sjukt jobbigt det var:



Testet kommer ske helgen 4-5/6 då jag avser att vandra norrut på Bohusledens etapper 8, 9 och 10 med övernattning halvvägs. För denna typen av vandring och även för dagsturer tillsammans med Lotti passade jag på när Lundhags hade fabriksutförsäljning att köpa en 40-liters mindre säck. Den är givetvis inte samma sak som min 75-liters V8, den är till exempel av naturliga skäl kortare i ryggbladet och inte heller möjlig att ställa in på det hållet, men för vad den är tänkt att användas till blir den skitbra. Vi testade den i lördags då vi gav oss ut några timmar i Risveden, närmare bestämt Trehörningens Naturreservat. Vi tog oss tid att njuta av den orörda skogen, av de stora flyttblocken och de trolska vyerna och inte minst en dryg halvtimmas lunch i mossan invid Salsjön, en stilla skogstjärn, med bara naturens egna ljud runt omkring oss. Jag ber att få återkomma med film från såväl detta som Vättlefjäll och Pilgrimsleden, tiden räcker inte alltid till för allt man vill... Här några bilder från Risveden dock.

26771526314_1d62b1d084_z


26772565253_408d004793_z


Trollstenarna
Trollstenarna
Salstenen
Salstenen

26771465144_8b7ccd0b8f_z

26772486093_bcf9f31d22_z


Livskvalle
Livskvalitet
Ett rå
Ett Rå

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Kungsleden 2016: Jakten på tält

Tanzania 2018/1: På menyn - Fläsk och fisk

Viktigt meddelande! Byte av plattform och adress!