Kungsleden 2016: Dagsmejan lockar

På ytan har planering och inköp nu lite stiltje, men ni må tro att det rör sig i huvudet på mig. Att vintern 2016 verkar bli ordentligt kort bådar gott, det är tveklöst skönt att se hur snön försvinner eftersom detta gör att möjligheter för de första aktiviteterna kommer närmare. Dags att börja planera in lite träningshelger då utrustning och kropp ska förberedas och testas.
Planering och genomgång av de olika dagsetapperna har tagit sin början. Med hjälp av Claes Grundstens bok och kartor går jag igenom dag för dag, hittar de olika sakerna på kartorna och för anteckningar om biotoper, båttransporter och annat, till exempel om en etapp verkar särdeles jobbig eller om det finns möjlighet att se specifikt djurliv. Inget säger att jag kommer följa dessa etapper slaviskt; väder, vind och ork kommer att få bestämma mycket, men de baserar sig på avstånden mellan stugorna och det finns givetvis ett praktiskt moment i det. Jag kommer köpa ett "klippkort" för ett antal nätter, men i de flesta fall kommer jag nog, vid paus vid stuga, att nöja mig med tältplats. När jag planerar för en vilodag är det högst troligt att ha den vid en stuga eller en fjällstation, men visst lockar en dag bland hjortron och labb och bara vidderna som sällskap också...


Båttransporterna är några stycken. Många av dem kan man sköta själv med roddbåt men i stort sett överallt kan man också köpa skjuts med motorbåt av stugvärd eller privat entreprenör. Här är jag lite kluven. Jag är ingen van roddare, även om jag säkert kan ta mig några kilometer om jag bara ger mig fan på det och en stilla roddtur i morgonljuset över en spegelblank fjällsjö låter ju inte direkt urtråkigt. Å andra sidan, om det är duggregn och motvind och du dessutom behöver ro över tre gånger för att se till att det finns båtar på båda stränder kanske det inte lockar lika mycket.

Det här är något att tänka på. Många som gör äventyr utöver det vanliga (som vi väl får säga att detta är) går liksom "all-in" på ett eller annat sätt. Det ska göras på minimal tid, det ska väga max 400g, man ska leva uteslutande på vad naturen bjuder, sova i hammock eller annat. Och visst, det kan man ju göra. Själv är jag ju som du vet ute efter en upplevelse och en resa i mig själv. Att njuta av stunden såväl som i stunden. För att klara det har jag bestämt mig för att inte skaffa mig fler onödiga hinder än nödvändigt. Jag kommer till exempel göra det enkelt matmässigt för mig och gå mycket på de färdiga frystorkade maträtterna. Visst, jag kan koka egna proteinkakor, torka kött och rosta egenhändigt plockade hasselnötter, men måste jag göra det denna första gång? Kan jag inte spara det och kaffekvarnen till nästa projekt? Ja, de är dyra och jag kommer troligen kombinera dem med havregryn, men ni förstår vad jag är ute efter. Det kan vara värt en hundring eller två att bli skjutsad över sjön för att på så sätt kunna fokusera på resterande upplevelse.

Nå, om planeringen då. Jag har också startat upp en Google-karta där jag lägger in de olika dagsetapperna enligt boken så att ni kan ha ett ungefärligt hum om var jag befinner mig. Just nu är etapperna bara numrerade och vilodagar är inte inlagda, så småningom är min tanke att jag ska sätta datum på sträckorna och även lägga in vilodagar. Eftersom ni är minnesgoda vet ni ju också att jag har en SPOT som kommer kunna positionera mig men jag är ännu inte säker på om jag kan kombinera det med denna karta eller om det kommer bli en separat. Vi får se, men vad är ett klick mer eller mindre, right? Och för er bekvämlighets skull har jag även bäddat in kartan på förstasidan av min blogg (kolla i högerkolumnen), räknar med att även lägga SPOT-informationen där senare.


En sak har jag faktiskt köpt sedan sist, ett ryggsäcksfäste till  min äventyrskamera. Väldigt basic, i princip bara ett kardborreband att sätta ett ledat fäste i, men de inledande testerna visar att i kombination med kamerans utmärkta antiskakfunktion kommer det bli bra, både för film och foto. Återstår att avgöra om jag ska köpa ett extrabatteri eller förlita mig på solenergi...

Och med det lämnar jag er för denna gång. Sprid gärna att jag skriver om detta liksom insamlingen till Cancerfonden jag har (länk). Det är trögt att få fart på den verkar det som, så hjälp till att låta fler veta. Sköt om er, vi hörs igen!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Kungsleden 2016: Jakten på tält

Tanzania 2018/1: På menyn - Fläsk och fisk

Viktigt meddelande! Byte av plattform och adress!