Kungsleden 2016: Ur vandringsled är tiden

Jag vet att hela Kungsleden är ungefär 43 mil. Jag vet att det sitter skyltar lite här och var med kilometerangivelser till diverse delmål (till skillnad från i Cinque Terre där vi efter ett tag fattade att det var tidsuppskattningar). Men om jag nu går på känsla och inte alltid stannar och rastar vid stugor eller kända milstolpar, hur ska jag då ha koll på hur långt jag gått? Och är det viktigt?

Jag har under andra vandringar försökt hålla lite koll på detta dels via gps i mobiltelefon, dels via Polar träningsklocka FT80 med extern gps Polar G1. Det har gått sådär... När det gäller telefonen är det dels ett batteriproblem, det räcker helt enkelt inte hela dagen, dels vill jag inte ha min telefon påslagen, jag vill vara avstängd, det är en del med hela resan. Vad gäller FT80 + G1 så har det i och för sig fungerat, men även där är det en batterifråga samt att den kombinationen inte varit helt tillförlitlig under en hel dag. Pausar jag klockan och sitter för länge slår G1 av sig i strömspararsyfte och sen är det lögn att få den att koppla ihop sig med telefonen igen utan att starta om sessionen och... Det blir för bökigt helt enkelt. Därtill blir det bara en ren kilometermätning, den är för gammal för att ha en koppling till kartor.

Spot Gen3 som jag köpt är en ren envägskommunikation som bara positionerar mig och som mer är en säkerhetsåtgärd och ett sätt att visa andra var jag är (och i viss mån hur jag rör mig, beroende på inställningar och hur mycket batterier jag vill bära med mig). Jag behöver alltså komplettera med något som kan ge mig information där, då och till mig, inte till omgivningen. det finns givetvis hur mycket som helst av sådant på marknaden och jag ska inte påstå att jag gjort några grundläggande undersökningar och jämförelser, men min blick och mitt intresse landade på en ny Suunto-klocka, Traverse:


Marknadsförd som klocka för vandrare och fjällentusiaster föreföll den passa mina behov. Kompass, GPS (inkl GLONASS), barometer med mera föll väl in. Man kan lägga upp rutter i förväg och få dem schematiskt visade på urtavlan så att man ser att man är på rätt väg, man kan lägga in POI:s, använda den för Track Back om man gör en utflykt i okänd terräng och den kan till och med ge stormvarningar baserat på hastiga fall i lufttryck. Den kan även fungera rudimentärt som träningsklocka och fungerar ihop med bröstpulsmätare via Bluetooth. Sätter du gps-noggrannheten på "Bra" (alt "Bättre" eller "Bäst") så anges en batteritid på 100 timmar vilket ihop med att den autopausar om du kommer under en viss hastighet samt att jag inte kommer ha igång gps under natten eller vilodagar torde innebära att den bara behöver laddas någon gång i veckan, beroende på mottagning. Under vardagligt användande sedan jag fick den inklusive ett par-tre träningspass i veckan har den lätt klarat en dryg vecka på en och samma laddning.


Gratis är den dock inte. Vart jag än tittade kostade den 3 700:-, det skiljde som max någon hundralapp. Jag tolkade det som att Suunto varit hårda med prissättningen. Det kändes tufft att lägga så mycket pengar på en klocka, speciellt som jag inte köpt tält ens ännu. Så dök dock ett nyhetsbrev upp från en hemsida som säljer sånt här och de gav 20% rabatt hela helgen pga något som jag glömt bort varför just nu... det blir ju ändå 700 spänn tänkte jag, resonerade med min bättre hälft och framåt söndag eftermiddag hade jag bestämt mig för att beställa den. Surfade in, skrev in koden - ingen rabatt. Exsqueeze me? Försökte igen - Nope. Läste mailet igen. Rabatten gällde inte elektronik... Bummer. Nåväl, jag hade ju presentkortet på 10% på Naturkompaniet som jag skulle nyttja till liggunderlag, 370 pistoler i rabatt är ju bättre än inget alls, eller hur? Jag hade redan tidigare lagt den i varukorgen på Naturkompaniet så den var ju bara ett klick bort nu. Trodde jag. Den låg inte kvar. Jag gjorde en sökning för att lägga in den igen, men nu fanns den inte i deras sortiment längre. Mycket märkligt. Kunde Suunto av någon anledning dragit in den? Kollade Prisjakt. Den fanns kvar och hoppsan - nu sålde XXL den för 2 600:-! Kunde det verkligen stämma? Jag hade skickat ett mail till Naturkompaniet, men de hade naturligtvis inte hunnit svara ännu. XXL:s hemsida var sjukt seg och problematisk så jag tänkte att något allmänt var fel men efter mycken tålamod och väntan hade jag lyckats lägga en order. Jag väntade mig hela tiden ett mail där de meddelade att något var fel, men istället fick jag en bekräftelse och några dagar senare ett leveransbesked. Klockan fanns att hämta i butik och allt var i sin ordning. 1 100:-? 30%? Ja, ja, någon gång ska väl jag ha tur också...

På måndagen fick jag svar från Naturkompaniet, av någon anledning hade de problem att lägga upp den på hemsidan, men jag kunde beställa via kundtjänst om jag ville. Jag meddelade då att jag redan beställt den till annat pris och gav dem därmed chansen att sälja den till lägre pris, men de nappade inte på det utan gratulerade istället till bra köp. Nu finns den hos dem igen, fortsatt 3 700:- och på XXL kostar den nu 3 500:-.

Jag tror fortfarande att något var fel hos XXL.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Kungsleden 2016: Jakten på tält

Tanzania 2018/1: På menyn - Fläsk och fisk

Viktigt meddelande! Byte av plattform och adress!