Kungsleden 2016: Spot GEN3 - en räddare i nöden?

Utrustandet inför #kungsleden16 går vidare. Idag kom med posten en Spot GEN3, en sorts satellit-kommunikatör som jag tror kan vara lämplig.


När vi vandrade i somras slog det mig att man borde ha någon form av gps som kommunicerade med satelliterna utan att vara beroende av mobiltäckning. Jag menar, man har ju en gps i bilen till exempel, så hur svårt kan det vara? Kanske har till och med Garmin något sådant redan? När jag kom hem började jag leta runt och det dröjde inte länge förrän jag hittade Spot. De har lite olika grejer, men den jag skaffat nu har tre funktioner som mer eller mindre var precis vad jag var ute efter.

1. Positionering. Den står i kontakt med gps-satelliterna och fastställer var jag är någonstans. Detta kommuniceras sedan till ett konto jag har och registreras där. Beroende på vilken serviceplan jag väljer kan jag få den att uppdatera min position allt ifrån varje timma till varannan minut, mer eller mindre. Via en länk kan de som sedan vill följa mig på Google Maps och se min framfart.


2. SOS. En knapp sänder en nödsignal till GEOS International Emergency Response Coordination Center och inom kort är helikopter och landstigningsbåtar på väg. Bra om kaffet tar slut på fjället.


3. Check-in. Med en knapptryckning kan jag skicka ett fördefinierat meddelande till förvalda kontakter som ett sorts livstecken. En bra daglig kontakt som bara berättar att man kommit fram, slagit upp tältet eller liknande.


Den mäter inte avståndet hur långt jag gått, det kan jag klara mig utan, jag kommer ha kartor och andra uppgifter som hjälper mig hålla koll på det. Eller så får jag en Suunto Traverse i julklapp av någon vänlig själ.

Att jag köpte den så här tidigt var helt enkelt för att en webshop för friluftsprylar hade 20% på hela sortimentet hela helgen och det innebar så mycket som 400:- på den här rackaren, lika bra att slå till då kände jag. Nu ska man bara skaffa sig en konto och välja serviceplan och sen är det dags att börja testa. Det är nästan så man känner att man vill ut och vandra lite bara för att se hur det fungerar!

Nedan en för ovanlighetens skull tämligen underhållande produktvideo som beskriver Spot GEN3:s grundläggande funktioner, kolla vettja!


Kommentarer

  1. Hej! Undrar om du någonsin testade gps:en på kungsleden och hur bra mottagning spoten hade där?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hejsan. Jadå, det var ju syftet med köpet. Mottagningen är inga problem någonstans så länge det är klart uppåt, alltså inte inomhus eller i grottor. Eventuellt är tjock skog lite begränsande också, men det är ju inte ett stort problem i fjällvärlden.
      På den här länken kan du se hela min vandring positionerad just med SPOT. http://www.utsidan.se/tracklogs/view.htm?ID=1053

      Radera
    2. Tack för ditt svar! Det såg ut som en fin vandring :) Varför jag undrade var för att min sambo just nu går på tur en del av den sträckan som du vandrade (Han startade i Abisko och ska avsluta i Tarfala). Han har också med sig en spot men jag har inte fått någon signal från honom de senaste två dagarna efter att han passerat Alesjaurestugorna. Det är ju svårt att veta om hans gps bara krånglar pga väder, om signalen är extra dålig där han är eller om man faktiskt bör vara orolig. Men jag var lite förberedd på att det kunde bli problem med gps:en då den har fungerat dåligt på vissa andra platser i världen.

      Radera
    3. Efter Alesjaure borde det inte vara några problem. Jag hade små glitchar då och då bara under hela vandringen. En vanlig miss är att man helt enkelt glömmer att sätta igång trackingen, det har hänt ett par gånger. Batterierna kan ha gett upp om det varit för kallt, eller, som du säger, med riktigt molnigt kan signalen helt enkelt inte vara stark nog.

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Kungsleden 2016: Jakten på tält

Tanzania 2018/1: På menyn - Fläsk och fisk

Viktigt meddelande! Byte av plattform och adress!