Kungsleden 2016: 50 år för tidigt

Helt plötsligt var det bara självklart vad jag skulle göra när jag fyllde 50. Jag ska vandra Kungsleden, dryga 40 mil från Abisko till Hemavan. Jag ska spara semester så att jag kan ta 3-4 veckor på mig. I skiftet augusti/september 2016 ska det vara jag, den färggranna svenska fjällvärlden och kontemplation över de gångna 50 åren som gäller.


Det har försiggått en diskussion i vänskapskretsen hur man ska göra när man fyller halvsekel. Ska man fly landet? Låtsas som ingenting? Bjuda på lite kaffe för de närmaste? Eller ska man ta chansen och ha ett riktigt hejdundrande sista party och sen sakta glida in i ålderdomen? Själv har jag haft svårt att bestämma mig då jag å ena sidan gillar att arrangera ett rejält kalas men å andra sidan definitivt ser charmen i att bara ignorera det och låta dagen passera. Så kom dock denna tanke för mig, tror jag läste någon artikel om vandring i allmänhet inför vårt sommaräventyr i Cinque Terre och blev nyfiken. Kollade STF:s hemsida och det tog inte tio minuter innan jag hade bestämt mig. Det här ska jag göra.


Än så länge är det givetvis väldigt vaga och grova planer, om ens några, men fyra veckor semester är redan inbokade i Google-kalendern. Ett par mil om dagen bör man klara samt någon vilodag här och där. Litteratur har jag börjat snegla på och funderingar på hur jag ska testa om min sovsäck är varm nog. Tältet vi har är högst troligt på tok för tungt, så något litet, en- eller tvåmanna lättviktsdito behöver införskaffas och genast var det igång i huvudet med vad övrigt för utrustning som kan tänkas behövas. Och då kom nästa tanke:

Jag ska ha mitt 50-årskalas nästa år, när jag fyller 49. Jag kan tänka mig att det finns de i min närhet som skulle tycka att de blir snuvade på en god anledning till fest om jag bara sticker iväg till Norrland men på detta sätt kommer firandet av mina ålder inte heller bli så påtvungen som om den firades på den faktiska dagen. Det kan vara som vilket kalas som helst, bara det att vi uppmärksammar min dag ett år i förväg. Och: ni vet hur man, när man ska på sådan här tillställning, inte vet vad man ska ha med sig för gåva, vad man ska ge i födelsedagspresent? En sådär gammal gubbe har ju redan allt han vill ha och det han inte har ännu vill han köpa själv så det blir rätt grej. Och hur många flaskor whisky kan man ha egentligen? Antalet dagar man har på sig för att hinna dricka ur dem blir ju inte direkt fler... Det löser vi enkelt genom att det enda som tillåts som gåva är presentkort på Naturkompaniet eller liknande butiker, för införskaffande av nödvändigheter inför strapatsen som då ligger cirka 50 veckor framåt i tiden.


Massor av frågor snurrar redan i huvudet på mig. Hur funkar det med fjällstugor/stationer? Hur tar man sig till Abisko? Vilka är de vanligaste nybörjarfelen? Vilka etapper är svårast? Hur får man tag i kartor? Ska man ta en sväng om Kebnekajse? Är jag dum i huvudet?

Jag ser redan fram emot detta. Massor.



Populära inlägg i den här bloggen

Kungsleden 2016: Jakten på tält

Tanzania 2018/1: På menyn - Fläsk och fisk

Viktigt meddelande! Byte av plattform och adress!