iForm visar sig vara allt annat än

Ibland hänger jag upp mig på småsaker, det vet alla i min närhet och även jag själv. Det bor en liten princippolis i mig, jag erkänner det. Kanske är det för att jag tycker att saker kan göras antingen rätt eller fel, att pragmatismen är den kyrka jag känner mig mest hemma i, men inte sällan handlar det om sunt förnuft och att behandla de du faktisk är satt att serva på ett sätt som de förtjänar. Jag jobbar ju med kunder dagligen, kunder som betalar för våra produkter och våra tjänster och förväntar sig service och resultat utifrån vad de beställer och vad vi lovar. Det är inte konstigare än så, egentligen. Ibland får jag frågan vad som är den viktigaste framgångsfaktorn i relationen till kund och mitt första svar på det är alltid att veta sin plats hos kunden. Hur viktig är du för kunden? Att ha koll på det och vara ödmjuk inför din position i er relation bäddar för framgångar. Fattar du inte hur viktig du är eller om du tror att du är viktigare än du är lär du få det mycket svårt i det långa loppet. Har du dessutom inte förstått att din kund är den som ser till att du får din lön och din verksamhet att gå runt, då har du ett större problem.

Den 8 september i år sprang jag iForm-loppet i Skatås i Göteborg. iForm har under alla år varit ett "tjejlopp" men förra året öppnade ett antal av loppen upp även för herrar, män, killar. Trevligt, eftersom jag och Lotti då kunde springa ihop. Roligt också eftersom jag trots att jag frågat många inte förstått varför det måste finnas speciella tjejlopp, mig veterligen finns det väldigt få motionslopp som bara är öppet för killar. Nå, det är en annan diskussion. Som brukligt nu för tiden med många motionslopp så ingår en liten present i startavgiften och inte ovanligt är att detta är en funktionströja med loppets emblem på. Så även när det gäller iForm-loppet, det är till och med som så att man gjort en grej av att skapa olika design från år till år och på sin egen hemsida stoltserar man med att tröjan blivit ett "samlarobjekt". Det må vara hur det vill med den saken, en väl använd tröja kanske inte går för rekordsummor på Tradera, men det råder inget tvivel om att iForm själva anser att deras tröja är något speciellt. 2013 var det en NewLine-tröja man skulle få, och ni som tränar regelbundet vet att efter ett tag blir de där tröjorna otjänbara mest på grund av lukten som aldrig går ur, så det är schysst att ha lite rotation i lådan på dessa plagg.

Nu blev det ju inte riktigt så. När vi kommer till Skatås får vi veta att tyvärr, herrtröjorna fanns inte. Någon miss i leveransen, de beklagade djupt och erbjöd mig att ta en tjejtröja av större storlek istället. En riktig herrtröja skulle komma inom kort och då skulle jag få besked om det via mail. Nu är ju jag lite mer man än många andra löpare, så även damstorlek XL var lite för liten. Dessutom var de figursydda vilket gjorde passformen lite... udda. Nå, jag hade ju en annan tröja på mig, så det var ju inte hela världen. Jag sprang, var inte helt nöjd med min tid, men det var hyfsat trevligt ändå.

Tiden gick och helt plötsligt kom jag på att jag ju inte fått min tröja. Jag mailade till info-adressen 25 september (drygt två veckor senare) utan hopp om egentligt svar. Döm om min förvåning när jag 27/9 fick följande svar:

Hej Jochen,

Tack för ditt mail.
Jag hoppas få dessa till Göteborg nästa vecka och att vi då kan få ut det till er som var med på iFormloppet. Ber om ursäkt att det tagit lite lång tid.

Trevlig helg!

Med vänliga hälsningar

Niklas Grahn
iFormloppet Göteborg

"Nästa vecka" var alltså första veckan i oktober. OK, jag fick väl vänta lite till då. 18/10 hade fortfarande inget hänt. Jag mailade dem igen men nu fick jag inget svar. Den 21 oktober skickar jag ett uppföljande mail både till denne Niklas, men även till redaktionen på iForm:

Hej.

Som ni säkert vet fanns inga herrtröjor på loppet i Göteborg i år. Vi blev lovade att tröjorna var på väg och att de skulle komma inom kort och vi skulle få information om det då. Trots upprepade påminnelser till Niklas Grahn på iFormloppet Gbg har inga tröjor dykt upp.

Att jag skulle få en tröja var en del av det avtal som tecknades när jag anmälde mig. Om jag inte får tröjan har ni inte hållit er del av avtalet och jag kommer då kräva att få pengar tillbaka på anmälningsavgiften.

Jag är väl medveten om att jag nu mailar till tidningen och inte till loppet, men jag finner ingen officiell mailadress till loppet så jag förutsätter att ni framför detta till ansvarig person omgående.

Jochen Klug

Dagen efter svarar Niklas att de "skall enl uppgift komma denna eller nästa vecka. Hoppas du kan hålla till godo ett tag till." Jag påpekar att "Nästa vecka" använde han redan i slutet av september och nu skjuter de på det till början av november. Jag börjar bli sur och hotar med att kräva pengar tillbaka och att anmäla dem till konsumentverket för brutet avtal. Så här gör man inte. Nu var jag igång och letade reda på iForm på Facebook där jag postade frågan om när det var tänkt att vi skulle få tröjan. En "Malin/webbred" är ledsen men lovar leverans senast nästa vecka (v 44).

Vecka 44 kommer och går och när fredagen passerat och fortfarande ingen tröja anlänt kontaktar jag dem via FB igen. Jag får då följande svar:

Hej Jochen. Der gik jo et par dagen med at finde dig under et andet navn i vores system. Jeg har dog personligt pakket din T-shirt og sendt dig den for et par dage siden. Ugen er ikke helt slut endnu, så mon ikke du modtager den i morgen, lørdag. Ha' en bra helg. Vänligst Charlotte/ ansvarlig for I Form Loppet

Jag påpekar vänligast att vi i Sverige inte har postutdelning på lördagar och frågar om det är någon skillnad på mig och andra herrar som inte fått sin tröja. Anledningen till att de som hon skriver hade svårt att hitta mig i systemet är för att jag av olika anledningar använder en pseudonym på FB. Detta upptäckte de 28/10 och jag gav dem rätt info via DM den 29/10. Så att det gick ett par dagar är ju rent nonsens. Dessutom, en kompis sprang i samma lag som jag, så han borde ju fått sin tröja ändå, eller hur? Veckan var slut och vare sig jag eller han hade fått något.

Igår, måndag 4/11, över åtta veckor (!) sedan loppet låg ett kuvert i brevlådan hemma. I kuvertet låg detta (den gröna):
En funktionströja, mycket riktigt. I rätt storlek. Men var det en iForm-tröja, ett så kallat "samlarobjekt"? Icke sa Nicke. Det var en tröja från årets (?) "Bakke-challenge" i Danmark som gick av stapeln 3 november. Ett lopp jag inte deltog i, än mindre visste att det fanns. Det är en Helly Hansen-tröja och jag tvivlar inte på något sätt att dess kvalitet åtminstonde motsvarar den jag skulle fått i Göteborg, men visst är det lätt att få tanken att man på iForm-kontoret suttit, konstaterat att de riktiga tröjorna fortfarande inte dykt upp och i panik för att få tyst på den jobbige, tjatige svensken skickat första bästa tröja man hittat?

Och nu, äntligen, kommer vi till pudelns kärna. Jag är kunden. Jag har betalat. iForm har inte levererat. Man har inte koll på sin position som leverantör hos kunden, trots mina tydliga indikationer på att detta är viktigt för mig. Så vad gör man. Man förhalar. Man mörkar. Man förhalar lite till. Till slut försöker man släta över genom att ta på sig skygglapparna och hoppas att kunden inget märker. Vad blir resultatet? Kunden har blivit ersatt per se, men kunden känner sig inte nöjd, tagen på allvar eller seriöst behandlad. Tänk så enkelt det hade varit att direkt säga: 

Jochen, vi har gjort bort oss ordentligt. Vår leverantör har inte skött sig och vi bråkar för fullt med dem men vi vet fortfarande inte när vi kommer ha herrtröjorna hos oss. Det hjälper ju inte dig, men vi undrar om det är ok att skicka dig en annan tröja från ett annat lopp vi är med och arrangerar. Det står inte iForm på den, men den är av motsvarande kvalitet och den kan jag skicka omgående. Vi vet att det inte är vad du beställde, men det är vad vi kan göra för att kompensera dig just nu. 

Visst, jag hade inte fått det jag beställt då heller, men jag hade blivit tagen på allvar som betalande kund och det är värt mycket och kan faktiskt släta över en hel del. Nu blev jag bara mer förbannad och skickade följande till dem på FB:

Idag kom tröjan. Eller ja, *en* tröja. Inte var det iForm-tröjan i alla fall. Det som kom var en grön HH-tröja med ryggtryck "Aktiv Traening Bakke Challenge" på. Ni har alltså, för att få tyst på mig som tjatig och jobbig kund valt att stoppa första bästa tröja i ett kuvert och hoppas att jag inte märker något. Inget av det jag fått rimmar med det ni själva skriver under här [länk om samlarobjekt] eller här [länk om tröjan]. Jag gissar att ni också konsekvent kommer strunta i att skicka tröjor till de andra män som inte orkar bråka med er. Det är rent bedrägeri.
Ja, jag har fått en tröja. Nej, jag har inte fått det jag beställde. Jag kommer tänka mig för ordentligt innan jag anmäler mig till ert lopp nästa år. Jag överväger också att anmäla ert agerande till ARN.

Jag kommer inte bråka mer, även jag har en bortre gräns för ork. Kanske anmäler jag till ARN av ren princip. Jag kommer definitivt fundera ett extra varv innan jag anmäler mig till loppet nästa år. Kanske hittar iForm detta inlägg och lär sig något. Har de läst hela vägen hit kan de ju klicka på denna länk och lära sig lite om vad god service och kundvård är. Och ni andra herrar som inte fått er tröja än, jag skulle inte hoppas för mycket, men använd gärna min historia som påtryckningsmedel, vore kul att höra om någon annan också bråkat om detta och kanske lyckats bättre än jag.

Kram på er.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Kungsleden 2016: Jakten på tält

Tanzania 2018/1: På menyn - Fläsk och fisk

Viktigt meddelande! Byte av plattform och adress!