Plötsligt händer det

Vi har alla varit med om det. Usla leverantörer, handlare, försäljare som när det hettar till, när du behöver kontakta någon, när du behöver hjälp, när de ska ställa upp helt enkelt inte levererar längre. Antingen slår de ifrån sig och hänvisar till någon paragraf i avtal eller policy som de kan luta sig tillbaka mot med armarna i kors eller så får du helt enkelt inte tag i dem hur du än försöker. Vi är generellt sett ganska glada i att berätta det här, i fikarum, på twitter, via facebook. Låt mig därför balansera det hela lite kort med två historier som antyder att det faktiskt finns entreprenörer som bryr sig och som vet vad som behövs.

Skäggfadäsen

Jag var hos barberaren. Jag blev inte nöjd. Jag funderade ett tag och till slut kontaktade jag barberaren i fråga. Man är ju lite fånig där, jag menar, hen som gjorde jobbet kan ju ha haft en dålig dag, jag kan ha varit otydlig och så vidare. Jag landade dock i att han som driver verksamheten behöver veta om kunderna inte är nöjda, på samma sätt som jag som chef vill veta om någon av mina medarbetare inte sköter sig utåt. Det tog en dag eller två, sedan ringde han. Han bad om ursäkt, han tyckte det var tråkigt och han erbjöd mig att komma in drygt två veckor senare så skulle han, personligen, ta hand om mig och försöka fixa till det här. Jag var där igår. Jag fick en rakning av sällan skådat slag. Kniv, oljor, vax, massage, handdukar, fön... Det lustiga är att han inte ansade speciellt mycket, kanske bara någon mm eller två. Ändå var jag sjukt nöjd och såg stor skillnad när jag gick därifrån. Varför? Jo, han hade tagit mig på allvar, han hade visat att jag var viktig för honom, att han ville göra gott och få mig att komma tillbaka. 


Pulsklockan

Min Polar FT80 som jag haft i nästan fyra år. Den har tuffat och gått och varit användbar i olika träningsmiljöer, något jag uppskattat. Efter iForm sa den dock upp sig, ett enda långt tjutande (flatline?) och sedan kolsvart. Efter prov med batteribyte utan framgång bestämde jag mig för att skicka in den till Polar i Bromma. Anmälde ärendet på nätet, fick ett servicenummer och lade klockan på lådan. I anmälan skrev jag att jag ville ha besked om reparationen skulle gå på över 1 000:- innan de satt igång. Jag skickade klockan på fredagen. På måndagen får jag ett mail om att klockan mottagits, felet åtgärdats och klockan returnerats. Oj, det gick fort? Rapport skulle medfölja klockan. Igår tisdag kom klockan tillbaka. Eller ja, egentligen inte. Inte heller någon servicerapport. Hur kan då detta vara god service? Jo, de hade bytt ut klockan. De hade skickat en helt ny klocka till mig. Ingen förklaring till varför, ingen kommentar ens att de gjort det. De bara skickade en ny. Antagligen enklare än att reparera, men poängen här är att de inte behövt göra detta. Garantin hade löpt ut, de har ingen livstidsgaranti på sina produkter. De hade kunnat meddela mig att det kostar 2 000 spänn att fixa, duger inte det får du köpa en ny. Men de gjorde inte det. Med vändande post gav de mig en ny klocka. Vilket märke på träningsdator tror ni jag köper om jag börjar cykla och behöver utrustning till den?

Så, det finns hopp för mänskligheten. Även om det fortfarande finns gott om näringsidkare därute som inte fattat det än.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Kungsleden 2016: Jakten på tält

Tanzania 2018/1: På menyn - Fläsk och fisk

Viktigt meddelande! Byte av plattform och adress!