Lördag, 28 september, del 1

Det är tyst denna morgon i huset. Endast den här tomten är vaken, de andra sover sött. Jag sitter ombytt och klar för en löprunda. 16 km, till tågstationen i Lödöse. För att springa i tid så att jag hinner med tåget fick jag äta frukost i tid för att inte hämmas av full magsäck. Det är bara några få plusgrader ute och jag funderar på om jag ska ta windbreakerjackan på mig eller om ull-t-shirt och långärmad funktionströja över det kommer räcka. Solen är på väg upp över trädtopparna och kommer troligen värma. Dessutom, jag kommer springa mig varm. Underställ skippar jag, jag är varmblodig och kommer bli varm om bena, långa löpartights får duga. Liten ryggsäck ska med. Banan, energibar, torr t-shirt och överdragsbyxor att ta på när jag kommer fram. Jag har marginal, så jag kan få stå och vänta någon kvart i tre plusgrader, inte bra att vara våt inpå kroppen då. Handskar ska jag ha till att börja med, kanske mössa också? Det är första gången jag springer med ryggsäck, lite orolig för skav och att den ska hoppa runt. Kommer springa stor del på landsväg, ska jag ha reflexväst på mig? Inte för reflexerna, men för färgen. Så jag syns. Det är nog klokt. Gul eller orange? Dessa val och beslut, hela tiden.

Jag hör Lotti gå omkring i sovrummet ovanför. Hon kommer ta en morgonpromenad och sedan köpa färska frallor. Som alltid på lördagar. Den där mjuka, sköna starten med lång avslappnad frukost. Den missar jag idag, jag har tvärtom en tämligen hektisk dag framför mig och jag avser att beskriva den löpande i detta inlägg när tillfälle ges under lugnare stunder under dagens lopp. Det ska som sagt springas och åkas tåg, sedan ska jag prova öl, en julklapp från dotter och måg, därefter middag med bror och avslutningsvis ska jag och han se Fish, den gamle Marillion-torsken, på Trägårn innan det blir dags att medelst tåg och buss ta sig hem igen. 

Varför springa till tåget? Det är definitivt tokigt, håller med, men jag håller på med ett löpprogram och i det ingår ett långpass på helgen. Jag har gett mig fan på att komma igång nu, att verkligen testa kroppen för att se om jag kan komma till läget där min kropp blir beroende av motion, där den kräver det, då det blir lustfyllt. För att se om jag kan komma dit har jag bestämt mig för att inte backa en mm under ett halvår ungefär. Ni kommer säkert få läsa mer om det här... Nåväl, idag var det 16 km på schemat och om jag skulle hunnit det innan jag tog bussen hela vägen hade jag fått äta ännu tidigare och gå upp... Så jag springer till tåget istället, duschar hos mågen och går sedan på ölprovning. Alla blir nöjda och ingen blir gift. Nej, nu måste jag bestämma mig för mössa, jacka, väst och allt annat. Återkommer efter löprundan.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Kungsleden 2016: Jakten på tält

Tanzania 2018/1: På menyn - Fläsk och fisk

Viktigt meddelande! Byte av plattform och adress!