Provtagning


Idag var det uppstigning 05:00. Inför en pensionsförsäkring hade jag fyllt i den sedvanliga hälsodeklarationen men den räckte tydligen inte, det behövdes en kompletterande undersökning av läkare och därtill hörande provtagning. Det var en herrans massa olika bokstavskombinationer som skulle testas, varav jag kände till en del, andra var nya bekantskaper, även om jag faktiskt inte brytt mig om att ta reda på vad de är.

Den 13/6 sker själva undersökningen och för att provresultaten skulle vara klara tills dess behövde proven tas idag. Det är drop in från klockan 07:00, så jag ville hänga på låset. Det gjorde jag, 06:50 satte jag mig ner utanför den låsta dörren i huvudentrén och väntade. Natten hade varit tung och svår, jag överdriver inte om jag säger att jag vaknade minst tio gånger och låg vaken i perioder om allt ifrån några minuter till en kvart. Dels var det väl det där vanliga, att man är rädd för att försova sig när man ska upp tidigare än vanligt, men värk i kroppen gjorde sitt till också. Ryggen blir stadigt bättre efter att jag misshandlade den på en för liten cykel i 50 km, men igår fick den bekänna färg då jag först bestämde mig för att för första gången på länge starta dagen med ett styrketräningspass på väg till jobbet och sedan dessutom fick massage på jobbet på eftermiddagen. Massören verkade kompetent och började med att stretcha ut min höftböjarmuskel när han hörde om min rygg och sedan masserade han. Det kändes bra för stunden, men precis som när jag lät en sjukgymnast titta på det förra veckan blev det lite för mycket av det goda. I längden skadar det säker inte, men jag känner min rygg och sånt där är jag skeptisk till om det är vad den behöver. Att sitta rak i ryggen, stå så mycket jag kan och promenera, det är vad som behövs. När jag tillåts göra det blir kurvan mot förbättring rak och oavbruten.

Nå, provtagningen gick bra, en fem-sex rör tog hon och den 13 juni är det dags för själva undersökningen, då ska läkaren ha fått svar på tre olika kolesteroler, fP-triglycerider, P-GT, B-Hb, B-HbA1c, fP-glukos, U-status och HIV. för säkerhets skull la jag med en PSA också, man vet ju aldrig. Det provet är ju lite omstritt eftersom det ju kan visa höga värden utan att det betyder cancer och det kan d¨å i sin tur leda till mer oro än nödvändigt, men jag tar nog hellre den risken än att bli överraskad om några år. Vår familj har haft nog av den jävla skiten. Jag kommer antagligen få bassning för att jag väger för mycket, but what else is new? Väger de tungsinne?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Kungsleden 2016: Jakten på tält

Tanzania 2018/1: På menyn - Fläsk och fisk

Viktigt meddelande! Byte av plattform och adress!