A = B = C = D e inte mitt fel att de svälter...

Stannade kvar i Polen den här helgen. Dels kändes det lite fånigt att åka ner på onsdag och hem på fredag, dels så har jag ju ett begränsat antal resor enligt avtal, så lika bra att ha det avklarat liksom. Mina svenska kollegor verkade dock inte bry sig, de pös hem på morgonen och förmiddagen på fredagen. Själv jobbade jag dagen ut och hade bestämt mig för en slapp helg med bara TV, film och snooker. Nöta på soffan helt enkelt. Det är också precis vad jag har gjort och utan speciellt mycket dåligt samvete heller. Jag har förkovrat mig i NASA:s historia, storögt lyssnat på vittnesmålen i Shoah samt skrattat högt i min ensamhet över stolligheterna i Qi. Med mera. Helt still har jag dock inte varit, jag började lördagen med en rask promenad (rask = man svettas ordentligt) och även söndagen innehöll en lång promenad, om än inte så rask. Jag skulle egentligen gått och handlat, men alla affärer var stängda, så jag fortsatte gå istället...

Jag åker istället hem på fredag, tämligen tidigt och helgen hemma är fullspäckad med kusinkalas och opera. Tänkte hinna med att gå till gymet också, men jag lovar inget. Jag frös ju mitt Sportlifekort när jag drog till Polen, men det går bara att frysa på tolv månader, så det har börjat kosta igen. Kanske lika bra att börja nyttja det då också? Styrketräning varje helg? Kusinkalaset är dessutom i lillebroderns nya hus som de flyttade in i strax före jul, så dubbel anledning att umgås med släkten.

Med lite tur kanske kameran jag köpt inför Indien har kommit till helgen. Vi bestämde oss för att skaffa en "ordentlig" kamera till denna resan, den lilla kompakta vi kört med hittills har dels en hel del år på nacken, dels så ser jag ju vilken skillnad det är på bilder från en sådan  och en rejäl kamera. Jag har ju bara behövt jämföra mina bilder med mina resekamraters på till äventyren till Skottland och Krakow för att förstå det. Något stort schabrak till systemkamera skulle det dock inte bli, jag har allt sett att det blir ett rejält lyft bara du köper en lite bättre klass av kompaktkamera och nu finns ju de där med rejäla objektiv så... Ni känner mig. När jag väl började titta visade det ju sig att för de pengarna jag var redo att lägga på en sån kunde man få en hyfsad systemkamera och om man bara la till lite extra så kom man upp ett par snäpp i kvalitet och om man därtill såg möjligheten till telezoom och kanske till och med att jag kan använda den gamla blixt jag har liggande hemma och... Jag är inte svårövertalad när jag sätter den sidan till. Det bidde en Canon EOS 600D med två extra objektiv. Inga monster, men det känns som ett bra grundkit. Som sagt, men lite tur passar min blixt jag köpte till min gamla analoga EOS 650 i samband med att Jesus konfirmerades. Jag ser fram emot att få testa den lite i helgen, förutsatt att den hinner komma under den kommande veckan. Ja just det, passade på att beställa ett par onödiga Beatles-utgåvor på BD också när jag ändå höll på, därmed är ett av mina nyårslöften redan uppfyllda.

Nästa vecka ska jag försöka hålla individuella samtal med projektledarna. Jag säger försöka, för den typen av del av ledarskap är de inte vana vid här. Att få till mötena får vi nog, hur effektiva de blir är en annan femma, det kommer nog ta ett tag för dem att inte bara automatiskt säga va de tror att jag vill höra. Det är en utmaning att vara chef i ett sånt här land, det är det inget snack om. Jag har ju insett att "hela handen"-tekniken är effektiv och ifrågasätts inte på samma sätt som i Sverige, men dels så tar det lite tid att vänja sig vid det, dels så tror jag att lite mer individuellt ledarskap i kombination med detta nog inte är så tokigt. Det finns fördelar med båda typer. Och nackdelar. Den här konsensussjukan som finns hemma agerar ibland sådan bromskloss så det finns inte. Och nåde den som skulle ha mage att tala om för någon annan hur denne ska jobba! Att bryta mot elfte budet (Så här har vi alltid gjort) eller tolfte budet (Så där har vi aldrig gjort) gör man bara inte i kollektivsverige. Jasså, är du min chef? Ansvarig för den här avdelningen och dess framgång och resultat? På vilket sätt menar du att det ger dig rätt att styra mitt arbete? (Å andra sidan, här kan jag få svar på fråga B när jag ställt fråga A och när jag då upprepar A får jag reda på vad lösningen på C är.)

2013 kan bli "a bumpy ride". Håll i hatten, nu åker vi.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Kungsleden 2016: Jakten på tält

Tanzania 2018/1: På menyn - Fläsk och fisk

Viktigt meddelande! Byte av plattform och adress!